torsdag den 27. august 2015

Kelim, Gobelinstrik og valg af farver


I disse dage arbejder jeg på en Kelimsag til  Hendes Verden.
Sagen skal bestå af flere dele, en cardigan, et tæppe, 
1-2 puder og en taske.
Det er tasken I kan se lidt af her. Den strikker jeg i en teknik som hedder Gobelin teknik, som er en teknik hvor man strikker med flere farver på en gang, men kun med en farve ad gangen. 
Farverne snoes om hinanden ved farveskift. 
Tasken skal efterfølgende valkes i maskinen, 
så det trækker sig sammen, filter og bliver helt tæt.
Garnet kommer fra Filcolana, Peruvian Highland og ren uld.

Sådan vælger jeg farver

Jeg bliver ofte spurgt om hvordan jeg vælger farver til mine designs.
Som mange andre bliver mit valg af farver påvirket af hvilke farver som er moderne, men jeg har altid nogle farver, som jeg vender tilbage til, farver som er mine ynglingfarver, og som årene har lært mig, er et godt og sikkert valg for mig, hvis jeg skal strikke/hækle en større ting, som jeg kommer til at bruge mange timer på, og som derfor er ærgelig hvis jeg hurtig bliver træt af den. 
I sådanne tilfælde kan jeg godt blive snusfornuftig, og arbejde i mine basisfarver.

Basisfarver

Når jeg skal strikke eller hækle en ting i flere farver, 
starter jeg altid med at vælge en basisfarve.
En basisfarve er, for mig, den farve, som danner baggrunden for de andre farver. Det er ofte den farve, som der er mest af, og efter min smag er det ofte en neutral farve, som jeg kan holde ud at se på i lang tid, som f.eks hele skalaen af grå, råhvid, sort, støvet grøn, olivengrøn, mørkeblå, petrol m.m.

De sprælske farver

Når jeg vælger de farver, som skal skille sig ud fra baggrunden/basisfarven, bruger jeg ofte det at vælge et par farver som ligger tæt på hinanden, eller fra den samme røde, blå, grønne m.m. skala
Her er det den aubergine, vinrøde og pink,
og den lyse laks og råhvide lysner op i arbejdet.
Og så vælger jeg en farve til at peppe det hele lidt op.
Her er det den sennepsfarvede.

Den sennepfarvede er en rigtig vigtig farve her i dette arbejde.
Det er den "skæve" farve, den farve, som skiller sig ud og som spiller op til de andre mere "pæne" farver. 
Den giver mit arbejde "liv".
Hvis jeg tog den sennepsfarvede garn væk,
vil mit arbejde, efter min mening, bliver alt for pænt,
matche lidt for godt og blive ret kedeligt.



2 kommentarer: