søndag den 7. oktober 2012

DIY


Jeg er blevet spurgt om jeg ville dele opskriften på disse super nemme grydelapper, og det vil jeg gerne:)

Grydelapperne hækler jeg med 4 tråde Cotten 8 eller ligende bomuldsgarner (bomuldsgarn som normalt hækles med en hæklenål nr. 2½ - 3). Eller 2 tråde Paris fra Garnstudio.
Jeg hækler på nål nr. 4. Det er lidt hårdt at hækle med, men det giver en god fast grydelap.
Jeg hækler som regel af de rester jeg har og derfor skifter jeg farve, alt efter hvor meget garn jeg har af den enkelte farve. Så her må du selv lege med farveskrift, det står ikke i opskriften.

NB! Ved farveskift tækkes den nye farve, som skal følge efter den omg man netop har hæklet, igennem som km, når omg afsluttes.

Grydelapperne vil bøje lidt opad, men dampes til sidst ned på plads.

Hækl 3 lm, som samles til en "ring" ved at hækle en 1 km i 1. lm.
Hver omg startes med 1 lm og sluttes med 1 km.
1. omg: omg ringen og opslagstråden hækles 8 fm.
2. omg: 2 fm i hver fm =16 fm.
3. omg: 2 fm i hver 2. fm = 24 fm.
4. omg: 2 fm i hver 3. fm = 32 fm.
5. omg: 2 fm i hver 4. fm = 40 fm.
6. omg: 1 omg lige op.
7. omg: 2 fm i hver 5. fm = 48 fm.
8. ogm: 1 omg lige op.
9. omg: 2 fm i hver 6. fm = 56 fm.
10. omg: 1 omg lige op.
11. omg: 2 fm i hver 7. fm = 64 fm.
12. omg: 1 omg lige op.
13. omg: 2 fm i hver 8. fm = 72 fm.
14. omg: 1 omg lige op.

Herfra hækles 11 lm lige op til strop. Bryd garnet. 
Bøj hanken ned og sy fast. Hæft alle enderne.
Damp arb forsigtigt igennem så grydelapperne ligger plant.

Jeg håber at du får glæde af opskriften
Kh. Stine:)) 

  









8 kommentarer:

  1. Tak fordi du deler, Stine.
    De er så flotte!

    SvarSlet
  2. Du er en sveske er du - tusind tak for opskrift, er så glad så glad
    KH Iben

    SvarSlet
  3. De er virkelig fine! Tak fordi du deler :-)

    SvarSlet
  4. Nøøøj, hvor dejligt. Tak fordi du deler!

    Kh
    Britt

    SvarSlet
  5. Hej, super fin grydelap :-) Hvad betyder "1 omg lige op"? Vh. Marie

    SvarSlet