fredag den 17. december 2010

Lækkersulten??


Her får du opskriften på min helt egen opfundet konfekt med smag af hvid chokolade, appelsin, tranebær og mandler, mums. Det ser måske ikke så kønt ud, men det smager himmelsk. Min mand siger, at det er den bedste konfekt han længe har smagt (men han er nu også så sød:)), og jeg har netop i dag lavet en ny portion, så vi også har til juleaften, for han har s.. spist det hele!!

75 gr øko rørsukker
200 gr hvid chokolade
50 gr øko grovvalsede havregryn
40 gr øko tørrede tranebær
50 gr mandler med skal
1½ tsk revet skal fra usprøjtet appelsin
ca. 30-35 små konfektforme
Sukkeret smeltes på en pande og havregryn og groft hakket mandler røres deri. Klumperne lægges ud på et stykke papir for at stivne, hvorefter det hele hakkes groft.
Chokoladen smeltes over et vandbad.
Tranebærrene hakkes groft.
Og det hele, chokoladen, reven appelsin skal, de hakkede tranebær og havregryn/mandel-knasen røres sammen, til en ujævn masse.
Mens massen stadig er lun, fyldes små konfektforme med herlighederne, som stilles til afkøling.
Man kan sikkert også undvære formene og lave nogle ujævne klatter.
Skal opbevares på køl.

Jeg håber at I kan bruge opskriften, eller er blevet inspireret til at eksperimenterer selv.
Nu vil jeg i hvert fald sætte mig i lænestolen, med en kop kaffe og et par af de her "lader" inden for rækkevidde, og i samme moment ønske jer alle en rigtig dejlige weekend, Stine:)

15 kommentarer:

  1. mums jeg er blevet lækkersulten af det dejlige syn!!! dem må jeg prøve!
    god weekend til dig også. kh. linda

    SvarSlet
  2. Ser faktisk ret lækre ud !
    Og det siger jeg selv om jeg har spist mig en mavepine til i brunekager :-)

    SvarSlet
  3. Hvis ikke man allerede var lækkersulten, så blev man det da ;) MUMS!

    SvarSlet
  4. Kig lige ind til mig, den heldige bandit!

    SvarSlet
  5. hej stine

    hvis der var lyd på ville du kunne høre mundvandet løbe og maven knurre :)
    - synes det ser super lækkert ud :)
    det skal helt sikkert prøves
    tusind ak fordi du deler
    kjh♥

    SvarSlet
  6. Uhmm, de ser lækre ud og jeg er vild med hvid chokolade. Måske skulle jeg sætte manden i sving med dem i morgen, mens jeg er på job :-))
    God weekend til dig.

    SvarSlet
  7. Ja, jeg kan altså kun anbefale min egen opskrift;) Nøjs hvor smager det godt!!

    Og så har jeg vundet, en dejlig give away hos Anne, hurrraaaaaa hvor er jeg heldig.
    Tusinde Tak Anne

    Stine:)

    SvarSlet
  8. Umm det ser da mega lækkert ud...økologisk agtigt :) Vil klart prøve det på konfekt dag på søndag med naboen. God fredag aften...

    SvarSlet
  9. De ser så gode ud. Har du prøvet med alm. mørk chokolade? Det er nemlig merer populært i min familie, så hvis du har nogle erfaringerer kunne det vær rart at høre?
    kh Maria

    SvarSlet
  10. Tænderne løber helt i vand...........det ser for godt ud, måske det skulle være det nye i vores julekonfekt i år :o)

    SvarSlet
  11. Det så virkelig himmelsk ut! Jeg tillater meg å tipse mine lesere om din oppskrift.

    Tusen takk for tips! Oppskriften skal prøves!!

    Ønsker deg en fin-fin førjulskveld!


    Klem fra Carina

    SvarSlet
  12. Hej Maria,

    nej har kun prøvet med hvid chokolade, men en god mørke chokolade, mandler, appelsin, ristede havregryn og hakkede tranebær lyder altså også godt. Til gengæld, tror jeg at det bliver for søde med lys chokolade.

    glæder mig til at høre om eksperimentet

    stine:)

    SvarSlet
  13. Må lige sende dig en hilsen og sige TAK for den skønne opskrift. Har lavet den af hele to omgange nu. Spist 1/4 del selv (ups) og givet resten væk i "julekort" og folk er bare vilde med det. Det smager SÅ skønt. Glædelig jul til dig.

    SvarSlet