torsdag den 22. august 2013

Mit nye arbejdsliv




Jeg har vist slet ikke fortalt jer at jeg nu er 100 % selvstændig.
Nu har jeg taget skridtet fuldt ud,
og er min egen boss.

I de sidste 13 år har jeg arbejdet i Boutigue Nicka,
en børnetøjsforretning på Gammelkongevej.
I starten, var jeg der næsten fuldtid, men gradvist,
over årene, i takt med at jeg fik flere og flere strikkeopgaver både
til ugeblade og mine egne bøger, 
valgte jeg at gå mere og mere ned i tid.
Men at slippe arbejdet i butikken, "sikkerhedsnettet" helt, 
har jeg ikke turde før nu.
Selv da jeg for en kort periode prøvede at åbne min egen forretning,
havde jeg en fast dag i børnetøjsforretningen,
og indtil sommerferie i år har jeg hold fast i at have en fast dag om ugen, enkelt lørdage og indkøb.

Jeg har de sidst par år, 
været så heldig at få en større og større kundeflade, 
flere kontakter til blade og garnfirmaer
hvilket har resulteret i, at jeg det sidst års tid har halset af sted for både at tage på arbejde i forretningen 
og samtidig nå mine egne opgaver.
Hvilket har været ret hårdt.

Jeg kan godt forstå, hvis I spørger jer selv, 
hvorfor jeg har været så længe om at 
tage skridtet fuldt ud som selvstændig.
Jeg turde ikke.
Jeg var simpelthen skrækslagen for, 
at jeg pludselig ikke ville få flere bestillinger
og interessen for mine designs ville falme.
At jeg ikke kunne komme på flere ideer.
Desuden har jeg haft mine økonomiske forpligtelser,
 og ikke haft en mand som kunne forsørge mig. 
Min indtægt er lige så vigtig som hans.
Så en af de lidt mere nervepirrende sider af at være selvstændig er,
om opgaverne og dermed pengene kommer i hus.
Det er hårdt, og kan godt give et hul i maven, 
når ordremappen er tom,
og jeg kan se, at jeg kun har opgaver til den næste måned.

Det positive ved at være selvstændig,
er helt klart, at jeg knokler for mig selv.
Det er, at jeg selv skal hive mine opgaver hjem, holde kontakterne,
komme på ideerne, designe, planlægge, disponere over min tid, prioritere hvad er vigtigt, 
hvilke opgaver skal jeg tage fat på, skrive opskrifter, læse korrektur.
Det er at bestille garn hjem til opgaverne, 
dele opgaverne mellem mine dygtige strikdamer,
forholde mig til workshops, 
undervisning og meget meget mere.
Det kan jeg li:))





28 kommentarer:

  1. Tillykke med beslutningen. Jeg kan godt forstå, det har været svært helt at slippe den faste indtægt, men jeg er sikker på, du vil klare dig fantastisk, du laver nogle rigtig flotte designs.
    Pøj pøj

    SvarSlet
  2. Held og Lykke Stine- du laver fine ting og har jo gjort det i mange år- så mon ikke dit "navn" hænger godt ved i strikkeverdenen :-)og din service fra webshoppen er ihvertfald også fin- så jeg krydser fingre for at du kan balancere det hele med is i maven :-)

    SvarSlet
  3. Held og lykke og pøj - pøj med det hele :-)

    SvarSlet
  4. Hvor er det spændende- men jeg kan sagtens følge dig mht om der kommer flere opgaver. Men på den anden side kan man sige, at nu har du også mere tid til at knokle for dine egne ting. Pøj Pøj (ps: markedet vved Carlsber er lørdag on søndag næste weekend fra klokken 10-16) knus Heidi

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Heidi
      Jeg tjekker lige med familien om jeg har mulighed for at kigge forbi.
      Ellers ønskes du et godt salg:)

      Slet
  5. Ih hvor spændende. Stort tillykke med din beslutning :)
    Du er sej... og voldsomt dygtig!
    Kh

    SvarSlet
  6. Tillykke Stine - hvor lyder det bare spændende (og angstprovokerende;-) - men, det skal nok gå for du designer og kreerer de fineste ting.

    Kh

    SvarSlet
  7. Et stort tillykke, flot at du tør, er dog sikker på at det nok skal gå.

    SvarSlet
  8. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  9. Stort tillykke søde Stine og jeg er sikker på at du ikke kommer til at mangler opgaver i ordre-bogen. Dine designs er smukke, klassiske og nyskabende på samme tid. At det dog har givet anledning til lidt "hul i maven", ja det kan jeg godt forstå, men det er sejt, at du har taget springet. Pøj, pøj.
    Masser af knus fra Lene

    SvarSlet
  10. Tak alle sammen.

    Ja, det er et spring, ikke et kæmpe, for jeg har jo "følt" mig frem og gået med både seler og bælte, men et spring det er det.
    Men "Hvor intet vover, intet vinder"....., af sted med mig:)
    Og der er jo stadig nogle steder i vores økonomi hvor vi kan spare, droppe rejserne til udlandet f.eks, så jeg er positiv:)

    SvarSlet
  11. Hej Stine
    Det er også et kæmpe skridt at tage..
    Men jeg tror det kommer til at gå fint,
    Og vil gerne ønske dig held og lykke med det hele :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Mona, det er dejlig med al den opbakning:))

      Slet
  12. Hvor er du sej! Held og lykke med det.

    SvarSlet
  13. Godt gået Stine, du skal sgu nok klare dig, du er jo knagene dygtig :-)

    SvarSlet
  14. Stort til lykke med din nye status som "boss". Godt at være modig engang imellem... ;-)Du laver så smukke og klassiske ting - er sikker på det vil gå dig godt!! Alt det bedste for dig!!

    SvarSlet
  15. Forstår godt dine overvejelser omkring det at være selvstændig, men er da overbevist om at du både har talentet og netværket til at følge det til dørs. Jeg ønsker dig alt muligt held og lykke med den lovende fremtid, og ser frem til mange lækre opskrifter :-)
    Ps. Jeg har d.d. foreviget en af dine modeller på min blog Go' aften *KNUS*

    SvarSlet
  16. Stort tillykke, og godt gået.

    SvarSlet
  17. Et stort tillykke - det må være enormt tilfredsstillende - et kæmpe arbejde, der skal ikke regnes en timeløn ud ;0))
    Du ønskes alt godt :)

    Marianne

    SvarSlet
  18. Lykke til, du er kjempeflink. Dette går nok helt fint.
    ( jeg følger med på din blogg, men er ikke så flink til å kommentere....)

    SvarSlet
  19. Kæmpe stort tillykke Stine
    Ingen tvivl om at det er det helt rigtige du har gjort og gør ...
    Meget smukke design's du tryller frem
    Ønsker dig pøj pøj med fremtiden
    Kh Marianne

    SvarSlet
  20. Tak for jeres søde kommentarer alle sammen:))

    SvarSlet
  21. Flott!! Lykke til - dette kommer til å gå veldig bra!! :-)

    SvarSlet
  22. Ej, hvor er du sej Stine! Stort tillykke herfra! Jeg drømmer stadig om at kunne strikke, så jeg kunne få nogle af dine skønne designs i hus :-)

    God weekend
    Mange hilsner
    Mette

    SvarSlet
  23. Tillykke med beslutningen. Kan godt forstå at den var svær, men mon ikke du vil se at det var det helt rigtige :-)

    SvarSlet