lørdag den 28. april 2012

Lidt bage tips:)


Disse boller er lige hevet ud af ovnene, mums:))

Vi bage et par gange om ugen herhjemme.
Jeg har ikke nogen opskrift, men griber det vi har.

1. tip: jeg hælder altid havregryn i dejen, for at vi får nogle fibre.
2. tip: når jeg bruger birkes til mine boller, er jeg begyndt at hælde birkes i selve dejen og ikke oven på bolle. Så får jeg glæde af birkes, som jeg eller synes mest havner på spækbrættet, hvis det ikke ligger tilbage i posen. 
Det giver samtidig et skøn knas.
Bruger også birkes i muffins, gerne sammen med appelsin!!
3. tip: jeg bruger altid kerner i dejen. Disse kerner blender jeg groft i en kaffemølle.
Vi har 2 møller, en til kaffe og en til kerner!
Når man blender kernerne let, trænger olien i kernerne ud i dejen, hvor man får glæde af.
4. tip: for at snyde noget grønt i ungerne og få bollerne til at holde sig fugtige længere, river jeg gerne en hård pærer, eller en ½ squash i dejen.
Det gør jeg også når jeg laver dej til en pizzabund;)

Måske du også har nogle gode tips??
God bagning:))


10 kommentarer:

  1. Hej Stine
    Tak for gode tips ... De fleste af dem bruger jeg også ....
    Men tippet med de blendede kerner glemmer jeg ofte....
    Tror jeg må ha købt en kaffemølle
    Knus og go weekend

    SvarSlet
  2. Mums de ser lækre ud - jeg kommer også altid havregryn i de hjemmebagte boller - det giver en dejlig svampet krumme:-)

    SvarSlet
  3. Hvor ser de bare lækker ud:) kan næsten dufte dem.

    SvarSlet
  4. Uhm de ser for gode ud.

    Tak for tips, især den med pærer revet i dejen kendte jeg ikke, resten bliver også brugt her i huset.

    God lørdag

    Kh. Lis

    SvarSlet
  5. Mums...
    Det med kernerne og havregrynen bruger jeg også - og så en masse gulerødder.

    Bliver helt fristet til at smække en dej sammen. Der er da ikke noget bedre end nybagte boller på en regnvejrsdag.

    Ha en dejlig weekend.
    Knus Lise

    SvarSlet
  6. Hej og tak for tipsene - det glæder jeg mig til at afprøve. Bager ikke så ofte, men hvor jeg kan kommes der masser af frugt eller grønt i maden.
    Hilsen Gitte S

    SvarSlet
  7. De ser lækre ud. Jeg rister indimellem kernerne lidt på panden, især græskar og pinjekerner, det giver en lidt nødeagtig smag.
    God lørdag til dig :)

    SvarSlet
  8. Takk for spennende bake-tips! Det må prøves! De rundstykkene ser veeeeldig gode ut! :-) Fortsatt fin lørdag til deg!

    SvarSlet
  9. Sikke nogle gode tips. Jeg bager selv meget, men mange af dine fif er nye for mig, så dem skal jeg klart prøve.

    Hvad har jeg egentlig selv af fif? Godt spørgsmål... Jeg er begyndt at bage ved højst mulig varme - det giver en super sprød skorpe.

    Et andet fif kan være at blande lidt tranebær i - at spise dem lune med smør er en ren fest :-)

    KH
    tina

    SvarSlet