torsdag den 23. februar 2012

Hækl en stjernevrimmel ...



... og forny f.eks dit tørklæde som her.
Jeg har tidligere hæklet stjerner og blandt andet brugt en til lidt street art.
Nu har jeg hæklet en lille håndfuld igen.
De er alle hæklet efter sammen opskrift, men det er tykkelsen på garnet og størrelsen på hæklenålen som afgør hvor stor stjernen bliver. Jeg har brugt neon garn No. 1, cotten 8, og broderigarn.
Et par stykker af dem har fået en kontrastfarve hæklet af lutter fastmasker.





Der er jo ikke som sådan noget i vejen med dette tørklæde, andet, end at jeg ikke bruger det.
Så det håber jeg at lidt fornyelse kan rode bod på:)
Stjernerne har jeg placeret i den ene ende af tørklædet og syet på med både kastesting (dem over stjernens kant, som herover), eller almindelige risting.





Jeg har prøvet at tegne et diagram til jer og hvad de enkelte tegn betyder kan I læse herunder.



Og her får I også opskriften i tekst, hvis der er nogen som har svært ved at finde hoved og hale i min tegning.
Måske kan man også sammenholde tekst og tegning.


Hækl 5 lm, som samles til en ring med 1 km.
1 lm, om ringen hækles 10 fm. Luk omg med 1 km.
Stjernens takker hækles således: *Hækl 4 lm. Hækl tilbage langs de 4 lm. Spring 1 lm over og hækl 1 fm i 2. m fra nålen, herefter hækles 1 halv stgm, og 1 stgm. Takken fæstnes ved at spring 1 fm over på ringen og hækle 1 km i næste m*. Gentag fra * til * 5 gange i alt.
Bryd garnet.

Hækl så mange stjerner du orker, og placer dem hvor du lyster;)), 
på tøjet eller i hjemmet.
Forny din taske, tørklæde. 
Sy en stjerne på din hue, eller reveret på din jakke.
Du kunne også bruge stjernerne og sætte dem op på væggen ved barnesengen med lidt "elefant-snot" eller en nål, eller hænge dem i en uro.

God fornøjelse, Stine:))

14 kommentarer:

  1. Hvor er de fine! Og tak for diy! Har manglet et fint og enkelt stjerne mønster. :-)

    SvarSlet
  2. De er skønne - jeg må give mig i kast med nogle på et tidspunkt!

    SvarSlet
  3. Hvor er de bare fine og de ser jo rimelig overskuelige ud. Det må jeg se at prøve!!!

    SvarSlet
  4. Herlige stjerner - især i vrimmel!

    SvarSlet
  5. Hvor er de fine - jeg tror jeg skal i gang.

    SvarSlet
  6. Den opskrift kommer jo lige som man har brug for den. Tak!

    SvarSlet
  7. Vidunderlig idé til de milliard-million tørklæder jeg har til at ligge - og som ikke bliver luftet så meget som de burde..... Måske jeg også kunne få lyst til at sy et enkelt tørklæde i den helt rigtige farve - og sætte dine stjerner på. Dejlig inspiration på en torsdag - lige til at gå weekenden i møde med :-)

    SvarSlet
  8. Hvor fantastisk en ide, jeg skal have lavet nogen til min pyntekasse. Kan lige se en sød lille hundetrøje med en fin stjerne på.

    SvarSlet
  9. Kære alle sammen

    Dejligt at høre at I kunne bruge ideen og opskriften på stjernen

    Stine:)

    SvarSlet
  10. Sikke en fantastisk idé :) nu skal jeg bare finde ud af, hvordan jeg kan bruge stjernerne :)

    God dag!

    Kh. Jenny

    SvarSlet
  11. for noen søte stjerner!!! du lager veldig mye fint Stine:-)

    SvarSlet
  12. Tak for super opskrift, i aften sender jeg min datter af sted til hendes første disco i klubben, selvfølgelig iklædt moars hjemmegjorte bluse med Stines pink stjerner :O)....
    Gad vide om jeg kan lade være med at lægge billede på bloggen???? Det tror jeg ikke ;o)

    Kram Jill

    SvarSlet